Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se bydlí na čínské koleji

U nás jsem na koleji nikdy nebydlela, protože jsem jak na střední tak na VŠ chodila v Plzni, ve svém rodném městě. Naše koleje jsem viděla jen jednou, tak nemůžu moc srovnávat. Spíš popíšu, jak vypadala naše kolej v Číně.

Když jsem přijela do Šanghaje, ubytovali mě v hlavní budově zahraničního oddělení, která stála hned vedle kantýny. Budova měla celkem šest pater bez výtahu, ale jsme přeci sportovní škola. Dostala jsem pokoj pro dva a byl celkem prostorný. Dvě postele, velké skříně, psací stoly s poličkami na knihy (ten můj se mi povedlo hned první týden propálit vonnou tyčinkou proti komárům), dokonce i televize. Koupelna byla také super. Velký sprchový kout, kde se prý zvládl spolužák fotbalista ve sprše i protahovat. :-) Jediným problémem byla tmavá plíseň, které jsme se nikdy nedokázali nadobro zbavit. První rok nám pokoje každý týden uklízela uklízečka a každou středu ráno se hromadně převlékaly postele. Za tento pokoj se platilo 50 yuanů za měsíc, naštěstí nám to pokrývalo stipendium. Jinak jsme platili každý měsíc jen 25 yuanů za internet. V prvním patře jsme měli tři pračky, což bylo na celou kolej celkem málo. Tím spíš, že byly často rozbité a museli jsme si prát v ruce.

 

Po prvním roce studia, pokud jsme přes prázdniny nezůstávali na koleji, jsme si museli všechny věci zabalit a uskladnit v několika prádných místnostech, protože se na škole každé léto pořádají různé kurzy a účastníci jsou ubytováni na našich pokojích. V dalším školním roce jsme se se spolubydlící stěhovali o patro níž a veškerý úklid už byl jen na nás. Před zahájením třetího školního roku nám oznámili, že se bude naše budova bourat a všichni se musí přestěhovat do budovy za námi, která do té doby patřila sportovcům z profesionálních týmů. Nejprve mě dali na pokoj se třemi Vietnamkami, které si každý den vařily nějaké rybí polévky, které strašlivě páchly, a všechny hlasitě švitořily až do noci. Naštěstí mě po dvou týdnech přesunuli o několik pater výše a bydlela jsem s jednou slečnou z Koreji, která na pokoji většinu času nebyla. Pokoje byly o trochu menší a špinavější, ale stále to šlo. Velice se zpřísnila pravidla naší koleje, což všechny štvalo. Kolej se zavírala večer ve 22 hodin a pokud jste se vrátili později, vrátný vám zabavil studentskou kartičku a byli jste na černé listině. To mimo jiné znamenalo, že jste byli před všemi pokáráni učitelkou a vaše jméno bylo na týden na nástěnce. Při opakovaném porušování pravidel nám hrozili odnětím stipendia. Většině studentům bylo přes dvacet, byli tam i tací, jimž bylo kolem čtyřiceti let, ale na všechny se vztahovala stejná pravidla. Ráno se kolej otvírala až v 6 hodin. Pokud jste potřebovali odejít dříve, museli jste dopředu zažádat, jinak, pokud se vám nepovedlo uprosit vrátného, jste měli smůlu.

 

Na školu se hlásilo stále více a více zahraničních studentů (hlavně z Koreje a Vietnamu), a tak pokoje na koleji nestačily a někteří studenti byli ubytování v sousedství, kde stály staré patrové domy. Zde bydleli hlavně učitelé a zaměstnanci univerzity. Nebyly zde žádné kontroly ani večerky, takže jsem si zažádala o přeložení a měla jsem štěstí. Sice na mě vyšel jen mrňavý pokoj pro jednoho v prvním patře, ale lepší než nic. Koupelna i menší kuchyňka byly společné pro celé patro, to znamená pro 5-7 lidí, ale dalo se to. V té době jsme se s přítelem ujali malého štěněte, tak jsme v té nudli bydleli ve třech. Psi a další zvířata jsou samozřejmě na kolejích zakázaná, ale naše domovnice byla hodná. Podstrojovali jsme ji dárky a pomáhali a ona občasný štěkot prostě neslyšela. Po půl roce mě přestěhovali o patro výš a musela jsem na pokoj pro dva. To byl problém, protože ne každý skousne bydlet se psem. Opět jsem měla štěstí a půl roku se žádná spolubydlící neukázala, celý obrovský pokoj byl tak jen pro mě a musím říct, že jsem si to opravdu užívala. Poté jsem se dozvěděla, že pokud student nebydlí na koleji, dostává ke stipendiu ještě měsíční příspěvek na ubytování. A tak jsme se s přítelem rozhodli pronajmout si pokoj poblíž školy, čímž jsme vyřešili všechny problémy. I když, bydlet na bytě se spoustou dalších Číňanů také není nic moc, o tom zase jindy. Když to tak počítám, za těch deset let v Šanghaji jsem se stěhovala celkem jedenáctkrát…

 

Potom, co jsem se odstěhovala z koleje, se opět stěhovalo celé zahraniční oddělení. Tentokrát do kampusu k čínským studentům, kde se postavily nové budovy. Byla jsem se podívat za přáteli a byla jsem ráda, že tam nebydlím. Sice vše nové, ale po několika měsících se na zdech stejně ukázala plíseň, praskala omítka, pokoje pro dva byly mrňavé, teplá voda se spustila až po přiložení karty nabité kredity, rychlovarné konvice a další drobné spotřebiče byly zakázané, nebylo kde nabíjet skútry, koleje se zamykaly… prostě daleko více negativ než pozitiv.

původní kolej

 

Autor: Kateřina Krumpálová | pondělí 6.1.2020 11:23 | karma článku: 30,27 | přečteno: 3030x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 633x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2991x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik