Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se dostaneme z Číny domů? - část 2.

V Číně jsem se naučila, že k problému nemusí vždy vést jen jedno řešení a spousta věcí se dá vyřešit tak nějak oklikou. S dobrou vůlí lidí povolaných. A ta většinou vychází ze sladkých řečiček a příplatků.

Čína je obrovská země a říkala jsem si, že přeci není možné, aby tady fungoval pouze jeden soudní tlumočník-překladatel a dál jen temno a nicota. Když neví v Šanghaji, mohli by vědět v Pekingu. Je to přeci jen velvyslanectví, nejvyšší instituce. Položila jsem dotaz, ale bohužel jsem dostala stejnou odpověď. Pouze jeden tlumočník-překladatel. Ano, ten, co je shodou smolných okolností zrovna v ČR. Pro něj samozřejmě šťastných, že se mohl dostat domů. Potom jsem dostala další email s informací, že je možné nechat dokument přeložit do češtiny u čínského notáře, zaslat na čínské Ministerstvo zahraničních věcí a poté na velvyslanectví. Světlo na konci tunelu! Jak to, že mi to v Šanghaji nezmínili?! To všechno usnadní a snad i ušetří peníze. Manžel zavolal do provincie Anhui, že budeme chtít překlad oddacího listu v češtině, jak předtím zmínili. Tak a vyřízeno. Druhý den ho ale kontaktovali s tím, že překladatele nenašli. Přitom předtím tvrdili, že to jde, ale nejsou si jistí, jestli to přeloží správně, čeština přeci jen není zrovna rozšířený jazyk. To na mě působilo trochu tak, že na to použijí čínskou verzi Google překladače. Tak jsem jim nabídla, že jim to zkontroluji… :-) Asi se plánovali obrátit na pana překladatele-tlumočníka, když zjistili, že není k dostižení, tak spráskli ruce. Samozřejmě ale nepřiznají, že to nejde. Řekli nám, že to bude složité a budeme si muset připlatit další asi 3 000 Kč. Rozmýšlela jsem, co vyjde lépe - nechat si to udělat od nich a nebýt si jistá, jestli mi to velvyslanectví nebo konzulát vezmou. Nebo dokument zaslat na obrátku do ČR. Manžel mi ale rovnou řekl, že se na Anhui vykašleme, že ví, jak je to s Číňany. Napřed se kasali, že žádný problém. Když jsme tu verzi zvolili, tak je to najednou složité. To v překladu znamená, že neví, co s tím. Takže budeme postupovat podle původního plánu. List zašlou do Šanghaje na konzulát, odtud to zašleme do ČR přeložit. Až nám překlad dorazí zpátky, bude moct manžel zažádat o vízum.

Mezi tím jsem dostávala rozkouskované emaily od českého velvyslanectví v Pekingu. V každém tak dvě věty. Když se paní konečně dobrala k tomu, že manžel je z provincie Anhui, uzavřela to tím, že to bude vyřizovat Šanghaj. Očekávala bych, že si zjistí všechny důležité informace hned na začátku, abych mohla dostat ucelenou odpověď na můj dotaz. Ne, měla jsem to na pokračování, kdy se mi jednou v metru udělalo tak špatně, že jsem musela vystoupit. To když mi napsala, že protože svatba byla před třemi lety, nejdříve je třeba vybavit český oddací list a poté až může žádat o pobyt. To znamená, že teď do ČR nemůže??? Když panika přešla, přečetla jsem si tu větu ještě jednou a stěžejní bylo slovo “pobyt”. Pobyt není vízum. A v Šanghaji mi neřekli, že nemůže dostat vízum. Takže klid. 

Jen si říkám, že kdyby se mi nějakým zázrakem podařilo dostat český překlad od notáře v provincii Anhui, stejně by mi to bylo k ničemu, protože češtinu v Šanghaji prý nevybaví. Nepochopila jsem tak úplně proč. V Pekingu prý ano. Jenže my nespadáme pod Peking. Kdybychom byli na severu, tak by to stačilo. Protože jsme na jihu, potřebujeme soudního tlumočníka-překladatele. Je docela dobře možné, že jsem to špatně pochopila. Nicméně, co vím teď, mi přijde dost na hlavu. Stejně tak mi není jasné, když mi oddací list superlegalizují na konzulátě v Šanghaji, proč pro podání víza potřebuji ještě český překlad? Kdyby oddacímu listu nerozuměli, nedali by na něj přeci razítko. Nebo ten, kdo vybavuje Číňanům víza neumí čínsky nebo anglicky? (Čínský notář bude oddací list překládat do angličtiny) Nemůže spolupracovat s někým u nich, kdo umí? Nic není zadarmo, člověk si to vízum prostě musí zasloužit.

Na konzulátě v Šanghaji mi vždycky vyšli vstříc, na dotazy ochotně a obratem odpovídali, tak se ještě zeptám, abych měla jistotu, že postupujeme ve všem správně a neztrácíme zbytečně čas ani peníze. Jen mě trochu překvapila komunikace s velvyslanectvím v Pekingu a že s Šanghají asi nespolupracují.

Autor: Kateřina Krumpálová | středa 23.6.2021 7:26 | karma článku: 22,62 | přečteno: 787x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 931x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 633x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik