Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se dostaneme z Číny domů? - část 1.

V době covidové je cestování v různých směrech výrazně omezeno nebo zkomplikováno. S manželem plánujeme návrat do ČR v polovině července. Co je všechno potřeba vyřídit?

Třeba že jsme s manželem ze dvou velice vzdálených zemí, ve spoustě věcech jsme si dost podobní. Například v tom, že necháváme věci na poslední chvíli a nepříjemnosti oddalujeme, co to jde. Když jsou takoví oba, tak to kolikrát vede k hodně horkým chvilkám, aby všechno nakonec klaplo. 

 

Vzali jsme se před třemi lety a po svatební cestě jsem rovnou odjela do ČR. Co je potřeba k uzavření sňatku a jeho zlegalizování doma jsem si načetla dopředu, jsem přeci dospělá a zodpovědná, teď už i provdaná osoba. Jenže jsem si to samozřejmě načetla špatně, takže jsem neměla oddací list z Číny správně ověřený. Teď mě napadá, že jsem ho mohla poslat zpátky manželovi, aby to nechal orazítkovat. No, tenkrát mě to nenapadlo. O rok později jsem se do Číny vrátila, nechám si to tedy ověřit teď. Pro úspěšné dokončení celého procesu je potřeba můj rodný list, který jsem v Číně neměla a rodiče se ho poslat obávali. Takže jsem s ověřováním ani nezačala. No, zkomplikovala jsem si život sama. V posledních letech jsme se potýkali se spoustou problémů, a tak jsem snad i konečně dospěla a dokážu věci lépe domyslet. Je trochu pozdě, ale stihneme to.

 

Někdy v prosinci-lednu jsme se rozhodli, že je na čase se přestěhovat na nějakou dobu (nejlépe nastálo) do České republiky. Je tedy potřeba svatbu zlegalizovat i u nás, tam jsem totiž stále ještě svobodná. Manžel mi občas předhazoval, že to dělám schválně, že kdybychom se náhodou rozvedli, tak jsem doma stále svobodná, ne rozvedená. Co je tedy potřeba, abychom mohli domů odjet spolu?

 

První ověření v kanceláři v hlavním městě provincie Anhui, kde jsme se brali. Rychlovlakem je to asi čtyři hodiny, v Číně docela krátká vzdálenost. To bylo na manželovi, který to stále oddaloval, on tak nerad cestuje. Hned po čínském novém roce měl mít zápas, ten mu buď rušili nebo přesouvali tu o dva týdny, tam o měsíc, a on stále čekal. Po zápase to pojede vyřídit. Teď v červnu mu ten zápas zase zrušili. Ano, půl roku je bez hlavního příjmu, i to je život profesionálního zápasníka. Naštěstí má v Šanghaji dobře placené vedlejší příjmy (ale to jen v posledním roce) - ty v ČR mít nebude.

 

Není už na co čekat, včera odjel do Anhui vyřídit oddací list. Je to taková rozeviratelná červená knížečka, kde je naše společná fotka, naše informace a že jsme svoji. Poslal mi fotku té oprýskané budovy, nic honosného. Naštěstí nemusel stát žádnou frontu a všechno šlo jako po másle. Jenže, oni potřebují knížečky obě. Měl s sebou pouze jednu, tu moji. Tu druhou mu hned po svatbě zabavila maminka, že mu ji schová, aby ji neztratil, když nebudu v Číně. Je totiž bordelář. A má to po mamince, protože ta všechno ráda přeskládává a nikdy nic nenajde. Pokud o něco opravdu stojíte, nesmíte si to k ní uložit. Buď to bude bez okolků používat a nebo to schová tak, že už se to nenajde. Takhle jsem už ztratila hned několik věcí. Mám u ní uskladněnou výstavní šavli, dostala jsem ji dárkem do Mistra. Nesmí se na ni šmakat prsty, to se musí vždycky důkladně vyčistit a naolejovat. Braly mě mrákoty, když jsem nedávno zahlédla na čínském Tiktoku video, jak maminka tančí nějaký čínský šavlový tanec a po celé délce přejíždí prsty… Zpět k oddací knížečce. Našla se až večer kolem 22. hodiny. To už byl manžel v Šanghaji, takže ji druhý den odeslal na daný úřad v Anhui, aby mohli začít s razítkováním. Celý výlet přišel na 1700 RMB (5440 Kč), z toho 400 RMB lístky na vlak, a plus poplatek za tu expresní zásilku. Pokud si počkáte měsíc a půl, zaplatíte 950 RMB (3040 Kč). My bychom rádi domů brzy, protože mámě nějaké plány, tak jsme si připlatili, celkem za vyřízení tedy 1300 RMB - asi 4160 Kč. Nicméně, prý je v ceně čínské nejvyšší razítko, odeslání na český konzulát v Šanghaji a superlegalizace tam. Snad. Jak to bude trvat dlouho netušíme. Číňané to prý vyřídí hned, taky jsme si za to zaplatili. Pak záleží, jak rychle to zvládne česká strana, tam to prý může váznout. Vztahy mezi Čínou a Českem teď nejsou dobré, víte. Ach jo. Kvůli pár razítkům.

 

Aby toho nebylo málo, na konzulátu mi řekli, že v době covidové je v Číně pouze jeden soudní tlumočník, který mi může list přeložit do češtiny. S naším štěstím pán před několika dny odletěl do ČR a vrací se koncem července, začátkem srpna. Takže pokud chceme dodržet plánované datum odletu, musím mu list zaslat do ČR a on mi ho potom pošle přeložený zpět. Jako kdyby na vízum pro manžela nestačila superlegalizace listu od konzulátu. Prý to musí být ještě úředně přeložené.

 

Manžel si také ještě musel nechat obnovit cestovní pas. To prý trvá 20 dní, ale může i méně. Cena asi 200 RMB - 640 Kč. V době covidové pas nevydají jen tak každému Číňanovi. Musíte pro to mít důvod. Jako třeba manželku cizinku. Takže musel mít s sebou můj cestovní pas a oddací list. A ještě po něm chtěli fotku z ultrazvuku. To ale spíš proto, že tu skutečnost chtěl přihodit k dobru, aby ten pas opravdu dostal, chytili se toho a řekli si o důkaz. 

 

Když to shrnu, tak protože nemáme ještě oddací list ověřený na Zvláštní matrice v Brně, může si z Číny zažádat pouze o krátkodobé vízum na 90 dní, a to následně prodloužit. Normálně nám stačilo pouze oficiální pozvání od táty, kde se zavázal, že manžel bude bydlet u nás a rodiče za něj budou ve všem zodpovědní - díky tomu nemusel mít potvrzení o ubytování, itinerář ani výpis z bankovního účtu. Dál zdravotní pojištění, potvrzení o studiu nebo o zaměstnání, pasové fotografie,  zpáteční letenku a vypsaný formulář. Kvůli covidu teď musí přikládat ještě superlegalizovaný, do češtiny přeložený, oddací list. Tím se nám to zkomplikovalo, ale zvládneme to. Jak mi odmala neúspěšně vtloukají rodiče do hlavy, nic se nemá odkládat…

 

A co letenky? I v Číně se dají sehnat na nejrůznějších serverech a často vycházejí levněji než ty, co  nabízejí v ČR. Tedy v době předcovidové. To jsme našli zpáteční letenku i pod 4000 RMB - 12800 Kč. Opravdu. Většinou jsem tedy létala s Aeroflotem, protože v ceně jsou dvě velká zavazadla. A nebo tak, že jsem v zemi transferu měla i třeba 20 hodin čekání. Mohla jsem si tak například prohlédnout jen s batohem na zádech finské Helsinky. Teď se dívám na Wechat, že třeba zítra nejlevnější jednosměrná letenka stojí 5883 RMB - 18 826 Kč, 32h se zastávkou v korejském Seoulu a pak s přestupem v Amsterdamu. 20 července, kdy bychom rádi letěli, je teď nejlevnější Air France - 4669 RMB. - 14 941 Kč, 25 hodin a 40 minut, zastávka v Seoulu a přestup v Paříži. Jinak jsou tady i letenky za 26 301 RMB - 84 163 Kč od Swiss Air s přestupy v Curychu a ve Frankfurtu. Různé aplikace ukazují různé ceny. A ty se liší v řádek stovek RMB i v závislosti na tom, jestli se na to dívám já ze svého telefonu v angličtině, či manžel ze svého v čínštině.

 

K tomu budeme muset vyzjistit, jak je to s testováním před odletem, jakou barvu Čína zrovna bude mít, jak to bude s karanténou...

Autor: Kateřina Krumpálová | úterý 22.6.2021 7:20 | karma článku: 24,38 | přečteno: 776x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 931x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 633x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik