Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se ze mě na chvíli stala zápasnice MMA

Vloni touto dobou jsem nastoupila do svého prvního a s největší pravděpodobností posledního zápasu MMA. Sice jsem vyhrála, měla jsem z toho ale smíšené pocity a hlavně jsem byla ráda, že je to za mnou. Jak to ale probíhalo?

Na to, kolik stále u veřejnosti MMA sklízí kritiky, stává se velice módní záležitostí. Na Instagramu narazíte na spoustu lidí, kteří se v popisku označí za “MMA fightery” nebo dokonce profesionální zápasníky. Na celé stránce ale uvidíte jen pár fotek, na kterých pózují v pěkném oblečení, barevných rukavících a tváří se strašně drsně. Když náhodou narazíte na nějaká akční videa, jen kroutíte hlavou. MMA je prostě “cool”.

 

Když mi trenér vloni zavolal s otázkou, jestli si nedám zápas v MMA, moc dlouho jsem si to nerozmýšlela. Nemělo to být nic velkého, pro oponentku to mělo být také poprvé, tak proč to nezkusit. MMA sleduji, čtu si o něm, manžel zápasí profesionálně. Vždy stojím venku v manželově rohu, teď byla šance zkusit si to v kleci a dostat se k této disciplíně zase trochu blíž. Manžel radost vůbec neměl. Ne že by mi nevěřil, ale řekl mi, že doufá, že to bude jen jednou, protože je z toho strašně nervózní. U žádného z mých předešlých zápasů v judu, čínském wrestlingu a bjj nikdy nebyl, protože to vždycky vyšlo tak, že měl svůj zápas mimo Šanghaj. No, a moji soutěž v Taijiquan prospal. :-D Neplánovaně jsem nastupovala do dvou disciplín hned po sobě, on si toho nevšiml a dal si šlofíka, než se někde objevím. O tom ode mě slyšel hodně dlouho.

 

Jaká byla měsíc před zápasem situace? MMA samo o sobě jsem nikdy netrénovala. V klubu, kde Lukáš tenkrát působil, jsem chodila na všechny tréninky, které se daly: BJJ, grappling, wrestling, kick-boxing, box. K tomu ještě do jiného klubu na judo. I přesto jsem byla prostě zelenáč, který toho nic moc neumí. Léta tréninku se prostě nedají jen tak nahnat. Já strávila přes 20 let v čínských tradičních bojových uměních, na univerzitě jsem měla tréninky sandy, ale nikdy ne sparingy (tréninkové souboje). Jako základ pro zdravý život a mentální rozvoj je to rozhodně dobré, ale pro opravdový zápas rozhodně ne. Oponentka byla certifikovaná trenérka kickboxu. Ale (nejen) v Číně je tohle takové nic neříkající. Může být šikovná a může být dost zoufalá, těžko říct. V Číně jsou zápasníci rozlišeni celkem jednoduše: ti, co jsou z profesionálních týmů a ti, co přicházejí z klasických klubů. V Číně je několik známých klubů, ale tím to zatím bohužel končí. Jak v judu, tak v čínském wrestlingu jsem zápasila s holkami z profesionálních judo týmů. Některé stále aktivní, některé už v “důchodu”. S důchodkyněmi jsem se chytala a skórovala, protože neměly moc dobrou fyzičku a v porovnání se svou původní závodní váhou hodně přibraly, ale s těmi aktivními… to jsem byla ráda, že mě nehodily pokaždé, když se o to pokoušely. A to byly ještě holky, které patřily k těm horším. Ty dobré totiž na tyhle menší soutěže nechodí. Pokud to většinou nevidíte na vlastní oči, tak si dost dobře neuvědomíte, jaký je mezi jednotlivými úrovněmi rozdíl. I když jsou čínské tréninkové metody a objem tréninku dost diskutabilní, stejně je to znát. Jsou to zápasníci, kteří trénují 6-8 hodin denně, 6 dní v týdnu, celoročně. Trénují, protože musí. To je úplně jiná výkonnostní úroveň a hlavně mentální odolnost. Že se i tak například čínští judisté neumisťují tak dobře na Olympiádě je něco, o čem napíšu zase příště. Takže, jak jsem se tedy připravovala?

 

Kromě tréninků v klubu se mi hodně věnoval i Lukáš, který mi dával další extra tréninky, které trvaly 1-2 hodiny. V postoji jsem byla dost marná, takže jsme pilovali hlavně to, jak to spojit dohromady se strhy a hody, a potom makali na fyzičce. Měly jsme mít helmy a chrániče na holeně, tak jsem se zase tolik nebála, protože do nosu jsem už dostala. Kolem stojící mě dost litovali, protože Lukáš se se mnou vůbec nemazlil. Tvrdil, že je lepší, abych si to oplakala teď, než aby se mi v zápase něco stalo. Měli jsme kola na lapách proložené třeba angličáky. Potom situační sparingová kola. V jednom kole jsem se musela jenom krýt a udržet na nohou, zatímco on do mě bušil a kopal. V dalším kole se to otočilo a musela jsem útočit nonstop. Jindy mě házel a strhával na zem, kde mě držel, zatímco já se snažila dosta na nohy. Když jsem byla vyčerpaná a odmítala se hýbat, štípal mě, klouby strkal do žeber, prostě se mě snažil vyprovokovat, abych se dál hýbala. Měli jsme pěti minutová kola, během kterých jsem bušila do lap, házela 30 kilovou figurínu, bušila do ní na zemi, zatímco on se mě z ní snažil strhávat… byl to hodně náročný měsíc. Nějaké slzičky a rozčilování bylo. Hlavně proto, že jsem to všechno chtěla dělat dobře, nechtěla jsem ho zklamat, když už mi věnoval tolika času, ale cítila jsem, že mi to všechno dlouho trvá a cítila jsem se pod velkým časovým tlakem. Naštěstí po těch letech, co jsme spolu, mě už dobře zná a ví, jak mi co podat. A hlavně, vím, že ví, co dělá. Měl jasný plán, který se prý dařilo splnit, takže prostě musím jen vydržet. Od začátku, co s ním trénuji, mi vždycky říká: “Heleď, neumřeš. Maximálně se pozvracíš, bude ti strašně špatně, omdlíš, ale neumřeš. Takže nezastavuj a jeď dál.” Samozřejmě si takový přístup může člověk dovolit pouze pokud je maximálně zdravý, dobře se zná a má kompetentního trenéra, který ví, kdy svého svěřence zastavit a poslat ho/ji domů do postele.

 

Do toho jsem ještě musela shodit 8 kilogramů, což v jednom měsíci nebyla úplně legrace, o tom vám ale povím jindy. Další výzvou bylo do toho ještě chodit každý den do práce a každý den se rozčilovat s dětmi. Člověk je unavený z tréninku, shazováním váhy je často podrážděný a kromě tréninků bez energie, takže i tohle je náročné. Proto, když jsme se rozhodli, že Lukas nastoupí na dráhu profesionálního zápasníka, nebude chodit do práce. Máme štěstí, že takovou možnost máme, protože to opravdu není jen tak. V pátek odpoledne jsem se mezi prací jela zvážit, což probíhalo v našem MMA klubu. Ne každý tam byl přítomný, takže se všechno natáčelo na video, abychom měli důkaz, že všechno bylo čisté. Já se odvážila bez problému na poprvé, někteří to tak snadné ale neměli. Někdo navlečený v zimním oblečení běhal po tělocvičně, dělal angličáky a prostě co se dalo. Jiní odešli zbytek vypotit do sauny… Lukáš měl pro mě připravené jídlo a pití, takže jsem se tam trochu najedla. Odjela jsem zpátky do práce, večer jsem nemohla usnout a v sobotu večer zápas.

 

Jak probíhal můj MMA zápas?

 

Soutěž Animal Fighting Championships se ten rok pořádala v prostoru při slavné tělocvičně čínského boxera Zhou Shiming, který je nejúspěšnějším čínským boxerem všech dob. Vyhrál tři zlaté olympijské medaile a kromě toho je také držitelem pásu WBO. A k tomu studoval na Šanghajské sportovní univerzitě, takže jsme ho tam během studií často potkávali. Jeho klub je v městké části Pudong a je opravdu luxusní. Rozkládá se na dvou patrech a nahoře je propojený s budovou, kde se pořádají různé společenské večery a právě zápasy. Byla jsem ráda, že tam byl Lukáš se mnou, protože přesně věděl, co kdy dělat, jak to dělat, a to mě dost uklidňovalo. Až když mi začali obmotávat ruce, začala jsem naplno vnímat, co se to vlastně děje. Robert, jeden z našich trenérů, si se mnou přitom povídal, abych na to přestala myslet. V prvním zápase večera se do sebe kluci dost pustili, takže když se vrátili, jeden měl zakrvácený nos. To mi taky moc nepřidalo. Oponentka se na mě po očku stále dívala a prostě se neusmála. Vzpomínám si, jak jsem si naposled odešla na WC a strašně moc jsem tam nechtěla být. Byl to opravdu velký stres. Nicméně, jakmile se všechno dá do pohybu, tyhle myšlenky člověka rychle opustí. Navíc, tenhle sport není jen o výkonu samotném ale i o tom, jak to podáte. Na to jsem velmi dobře zvyklá z čínských bojových umění, která jsou v dnešní době často silně orientovaná na to, jak to vypadá na oko. A to já umím. Jakmile na nás přišla řada a začali jsme scházet ze schodů, nasadila jsem odhodlaný výraz. Původně jsem se plánovala se i usmát, ale nešlo mi to. Kameraman přede mnou, Lukáš za mnou. Aby zápas vypadal lépe pro diváky, nakonec nám helmu nedali, ale zůstaly nám chrániče na holeně.

 

Slečna byla o dost nižší než já, takže když jsem jí chtěla strhnout dolů, musela jsem jít hodně nízko. Na druhou stranu jsem měla delší ruce a nohy, což byla značná výhoda, protože měla problém na mě dosáhnout. Jak už jsem říkala, boxovat opravdu moc neumím, a jak jsem byla nervózní, zůstalo jen u úderů přední rukou. Ty ale fungovaly, protože jsem jí zasáhla několikrát a po prvním kole jí už tekla krev. Trochu mě okopávala, ale s tím jsem problém neměla. Nejhorší byl úder do břicha, který se jí povedl, ale jinak pohoda. Vzhledem k tomu, že to byl můj úplně první zápas, hlavou mi neprobíhaly žádné složité scénáře. Pochopitelně by bylo super ukončit ji v prvním kole, ale nervozita udělala své. Lukáš na mě křičel instrukce, kterým jsem kvůli čínštině a hluku rozuměla jen z části. V pauze po prvním kole mě pochválil, připomněl, abych se uvolnila, protože mám před sebou ještě dvě kola, ale dodal mi kuráž s tím, že ji teď ukončíme. Zápas byl v boxerském ringu, na který jsem nebyla zvyklá, takže mi chvíli trvalo, než jsem ji dostala na zem. Tam moc zkušená ale nebyla, povedlo se mi ji uškrtit. A první a poslední zápas byl za mnou. Lukáš vřeštěl jako pavián, jakou měl radost. Já cítila spíš úlevu a uspokojení z toho, že jsem to zvládla, aniž bych si utrhla moc ostudu a zakončení se divákům líbilo.

 

 

Autor: Kateřina Krumpálová | pondělí 14.12.2020 19:32 | karma článku: 20,82 | přečteno: 477x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 632x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2989x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Strasti v Číně: tlustá moc i málo

V Číně, zejména na jihu, bývá velký problém sehnat oblečení ve větších velikostech, než je M. Přitom M je spíš naším S. Kalhoty jsem si v Šanghaji většinou neměla šanci pořídit. Kult štíhlosti frčí všude.

7.1.2023 v 15:28 | Karma: 34,16 | Přečteno: 4821x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak moc je anketa Sportovec roku opravdu objektivní?

Letošní výsledky ankety Sportovce roku už jsme měli možnost si prostudovat, v mnoha komunitách určitě vyvolaly vášnivé diskuze, a ani v MMA tomu není jinak.

1.1.2023 v 23:52 | Karma: 14,45 | Přečteno: 685x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Jak se teď mají lidé v Číně?

Začátkem prosince se najednou začalo rozvolňovat a covid se chová více než vzorně. Už není vůbec tak nebezpečný, jak se tvrdilo - něco jako obyčejná chřipka. Přesně podle rozhodnutí vlády. Obyčejní lidé to ale vidí trochu jinak.

18.12.2022 v 13:41 | Karma: 36,73 | Přečteno: 6695x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Protivládní protesty v Číně - právě teď!

Ve čtvrtek ve městě Urumuqi uhořelo 10 lidí. To bylo poslední kapkou, kterou čínský pohár trpělivosti přetekl. Lidé vycházejí do ulic a požadují odstoupení vlády i prezidenta.

26.11.2022 v 22:06 | Karma: 27,20 | Přečteno: 853x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Projížďka čínským fárem značky Hongqi

Auta značky Hongqi brázdí silnice od roku 1958 a přezdívá se jim Rolls Royce Číny. Jezdí jím zahraniční návštěvy, politici a hlavně čínský prezident Xi. V Evropě jich moc nenajdete, my měli tu možnost projet se jím v Abú Dhabí.

25.11.2022 v 15:55 | Karma: 16,62 | Přečteno: 555x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Soutěže - jak moc jsou důležité?

S manželem jsme oba velice soutěživí. On zápasí profesionálně, já amatérsky. Prošli jsme si během těch let velkým vývojem, ale to zásadní se nezměnilo. Rozhodně se nechodíme zúčastnit. Jak vnímáme soutěže?

24.11.2022 v 18:11 | Karma: 17,71 | Přečteno: 383x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Návrat do českého prostředí - už je to rok!

Po dlouhých 10 letech v Číně jsme se loni přestěhovali zpět do ČR a manželovi se u nás moc líbí. Ze začátku to byl tak trochu šok pro nás oba a i já jsem si musela na některé věci zvykat. Co je třeba v obou zemích trochu jinak?

21.11.2022 v 17:42 | Karma: 37,83 | Přečteno: 3637x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak vypadaly tréninky bojových umění na univerzitě v Číně

Během prvního roku na Šanghajské sportovní univerzitě jsem studovala čínštinu a reálie, k tomu jsem mohla zdarma na jeden ze sportů, pokud mě tedy trenér přijme.

18.11.2022 v 17:20 | Karma: 22,25 | Přečteno: 543x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Poslední rozloučení s mým čínským mistrem

Mistr málokdy vydržel na jednom místě. Měl mnoho velikých plánů, létal po světě a za jeden den stihl neskutečné množství věcí. Jeho náhlý odchod všechny hodně překvapil a bohužel pro nás znamenal konec jedné velké éry.

15.11.2022 v 17:04 | Karma: 23,55 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Slavné čínské politické duo a cenzura

Číňané, podobně jako my, mají ve zvyku si v obtížných životních situacích pomáhat humorem, často také metaforami. Někteří se vládě vysmívali i na Twitteru a ač anonymně, musí za to pykat.

11.11.2022 v 21:49 | Karma: 21,69 | Přečteno: 626x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Hlavně nezemřít na covid

Čína se snaží uchránit své obyvatelstvo od covidu, jak se dá. Lidé ze zoufalství skáčou z oken, umírají kvůli nedostatku léků, nejsou léčeni včas. I to se teď děje v Číně.

9.11.2022 v 21:39 | Karma: 31,20 | Přečteno: 2379x | Diskuse| Osobní

Kateřina Krumpálová

Kde obyčejní lidé nic neznamenají

Čína má nového císaře, kam svou zemi povede teď nedokáže říct nikdo. Nulová tolerance covidu zemi a její obyvatele hodně změnila. Nebo spíš ukázala jejich pravou tvář.

8.11.2022 v 18:08 | Karma: 26,55 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Na skok na ostrově Yas

Jsme tady z větší části pracovně, a tak si zdejší zábavní parky bohužel neužijeme, i tak jsme aspoň něco málo prozkoumali. Každý den se objeví něco, nad čím kroutíme hlavami.

21.10.2022 v 16:40 | Karma: 18,39 | Přečteno: 537x | Diskuse| Cestování

Kateřina Krumpálová

Náš zápasový týden - jak vypadá fight week v MMA

Blížíme se ke konci zápasového týdne. Teď už nás čeká jen vážení, zápas proběhne v neděli. Jak probíhaly přípravy a jak vypadal poslední týden?

20.10.2022 v 9:27 | Karma: 13,13 | Přečteno: 340x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Císař Xi Jin Ping

Většina Číňanů očekává, že prezident Xi zůstane u moci i na třetí funkční období. Zvolen bude samozřejmě jednomyslně. Co dál si ale obyčejní lidé myslí?

17.10.2022 v 9:26 | Karma: 23,06 | Přečteno: 725x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik