Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ztraceno v (čínském) překladu

Někdy máme problémy domluvit se i se svými krajany, natož potom s cizinci. To často vznikají i hodně úsměvné situace, na které se vzpomíná leta. Pár se mi jich z mého česko-čínského života vybavilo, tak poslouchejte...

Často ani nezáleží na tom, jak vzdálené si vaše země jsou. K nedorozuměním, úsměvným i těm horším, mezi cizinci prostě občas dojde. Můj táta pochází ze Slovenska, v České republice žije již mnoho let, ale stejně nás často rozesměje. Jednou prý v lese chytil kleště, v pracovním vercajku měl zase klíště. Nádobí zásadně myje v dresu (rozuměj: dřezu). Občas přijde s nějakým zvláštním slovem, tak potom musíme volat babičce a zeptat se, ako sa to hovorí po slovensky. Kris-kros jsme už vzdali, to bylo dohadování a času stráveným nad česko-slovenským slovníkem…

Můj manžel je Číňan a ze začátku jsme mohli komunikovat pouze v čínštině. To jsem se o většinu nesmyslů postarala já.

Někdy v začátcích jsem chtěla říct: “Pokud tě něco zajímá, tak se prostě zeptej.”Ptát se vyjadřuje čínský znak ?wen, který ovšem zní celkem podobně jako ?wěn (políbit). Samozřejmě, že jsem to spletla. Tóny se mi občas pletou i teď. Vůbec nechci myslet na to, kolikrát jsem někomu řekla: “Chci ti dát pusu” místo “Chci se tě zeptat”.

Před pár týdny mi Lukas ve zprávě posílal seznam nákupu, čínsky tam stálo:

“Špenát, sojovka, rajčata, cibule

ještě máme vajíčka, česnek a zázvor, …”

Následovaly nějaké složité znaky, které jsem neznala, a byla jsem líná hledat ve slovníku. Doma jsme to měli, tak jsem to teď hned nepotřebovala vědět. Zprávu jsem zavřela a poslušně šla nakoupila špenát, sojovku, rajčata a cibuli. Když se Lukas vrátil domů a chtěl nám uvařit večeři, divil se, jak to, že máme jen čtyři suroviny, když mi jasně napsal, co potřebuje. Ono totiž “ještě máme” mělo znamenat “a ještě” (??hái you) . Špatně jsem si to ve spěchu přeložila, a když teď nad tím přemýšlím, ani moc nedávalo smysl, že by mi v seznamu vyjmenovával, co všechno ještě máme doma.

Lukas se začal učit česky a docela mu to jde, je schopný základní konverzace s mou rodinou i přáteli. Občas si však plete slova. Jednou v zimě jsme se chystali vyvenčit psy a on se zeptal mojí maminy: “Maminko, kde je tvoje k**da?” Všichni jsme se začali moc smát. Potom, co jsem Lukase opravila, že se určitě ptal, kde je maminky bunda, se červenal ještě dlouho.

Úskalí tónů a znaků

V čínštině je spousta slov, které se vyslovují velmi podobně, liší se pouze tónem, a s tím my cizinci máme kolikrát veliké problémy. Někdy jsme místo na lodi(?? shang chuán)na posteli(?? shang chuáng). Když jsem si od někoho potřebovala půjčit pero, musela jsem si dávat extra pozor, protože pero se řekne bi(?), zatímco bi (?) je velmi vulgární označení dámských genitálií. A tak jsou některá slova, kterým se raději vyhýbám. Slova se od sebe dají dobře rozeznat v zápise, ale i tam musí být začátečník ve střehu. Stačí o jeden tah víc nebo míň a jde o úplně jiný význam. To se mi tak jednou naprosto zbytečně povedlo rozpoutat paniku, když jsem Lukasovi poslala zprávu: “Lucky???!” Chtěla jsem ohlásit, že našemu psovi Lucky vypadl první zub. Jednak jsem použila špatné sloveso:? diu (ztratit) a ?není zub (?), ale částice, která vyjadřuje překvapení nebo pochybnost. Manžel si myslel, že se nám pes ztratil, vydal se ho hledat a volal mi, kde jsem Lucky viděla naposledy. Přitom mi spokojeně ležela na klíně.

Kulturní odlišnosti

Někdy máme problémy se dorozumět nejen kvůli jazyku, ale i tím, že spoustu konceptů vnímáme o dost jinak, máme jiné zvyklosti. Před Vánoci jsme zašli na poštu poslat přáníčka a dopisy. Tady se na všechny obálky patlá lepidlo, kolikrát příliš zvlhnou nebo jsou celé olepené. Tak jsem se jala Lukasovi vysvětlit, jak se to dělá u nás. My prostě obálku vezmeme a celý okraj takhle olízneme. Jeden starší pán na mě udiveně hleděl a pak se mě zeptal, odkud že to jsem. Očividně ze země, kde neznáme ani lepidlo… Docela dlouho mi třeba trvalo, než jsem si zvykla na význam slova “za chvíli”. S manželem jsme byli domluvení, že se sejdeme na zastávce metra. Napsal mi, že za chvíli vyráží z koleje. Tak jsem se nastrojila a vyrazila, protože cesta tam trvá ani ne 10 minut. Když jsem čekala na zastávce 20 minut, zavolala jsem mu s tím, kde je. Prý tam bude za krátkou chvíli. Nakonec od jeho sms zprávy uplynulo dlouhých čtyřicet minut.  Zatímco u nás “za chvíli” znamená přibližně 10 minut, hned několik Číňanů mi na dotaz odpovědělo, že to může být 5 minut, může to být i 35 minut, většinou tak do hodiny. Raději se tak vždy domluvím na přesném čase.

Za tu dobu, co jsem tady, se toho přihodilo tolik, že si už ne všechno pamatuji. Až zase nasbírám nějaké příhody, tak se s vámi o ně podělím.

 

Autor: Kateřina Krumpálová | úterý 14.1.2020 22:01 | karma článku: 30,42 | přečteno: 1760x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 632x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2989x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Strasti v Číně: tlustá moc i málo

V Číně, zejména na jihu, bývá velký problém sehnat oblečení ve větších velikostech, než je M. Přitom M je spíš naším S. Kalhoty jsem si v Šanghaji většinou neměla šanci pořídit. Kult štíhlosti frčí všude.

7.1.2023 v 15:28 | Karma: 34,16 | Přečteno: 4821x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak moc je anketa Sportovec roku opravdu objektivní?

Letošní výsledky ankety Sportovce roku už jsme měli možnost si prostudovat, v mnoha komunitách určitě vyvolaly vášnivé diskuze, a ani v MMA tomu není jinak.

1.1.2023 v 23:52 | Karma: 14,45 | Přečteno: 685x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Jak se teď mají lidé v Číně?

Začátkem prosince se najednou začalo rozvolňovat a covid se chová více než vzorně. Už není vůbec tak nebezpečný, jak se tvrdilo - něco jako obyčejná chřipka. Přesně podle rozhodnutí vlády. Obyčejní lidé to ale vidí trochu jinak.

18.12.2022 v 13:41 | Karma: 36,73 | Přečteno: 6696x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Protivládní protesty v Číně - právě teď!

Ve čtvrtek ve městě Urumuqi uhořelo 10 lidí. To bylo poslední kapkou, kterou čínský pohár trpělivosti přetekl. Lidé vycházejí do ulic a požadují odstoupení vlády i prezidenta.

26.11.2022 v 22:06 | Karma: 27,20 | Přečteno: 853x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Projížďka čínským fárem značky Hongqi

Auta značky Hongqi brázdí silnice od roku 1958 a přezdívá se jim Rolls Royce Číny. Jezdí jím zahraniční návštěvy, politici a hlavně čínský prezident Xi. V Evropě jich moc nenajdete, my měli tu možnost projet se jím v Abú Dhabí.

25.11.2022 v 15:55 | Karma: 16,62 | Přečteno: 555x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Soutěže - jak moc jsou důležité?

S manželem jsme oba velice soutěživí. On zápasí profesionálně, já amatérsky. Prošli jsme si během těch let velkým vývojem, ale to zásadní se nezměnilo. Rozhodně se nechodíme zúčastnit. Jak vnímáme soutěže?

24.11.2022 v 18:11 | Karma: 17,71 | Přečteno: 383x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Návrat do českého prostředí - už je to rok!

Po dlouhých 10 letech v Číně jsme se loni přestěhovali zpět do ČR a manželovi se u nás moc líbí. Ze začátku to byl tak trochu šok pro nás oba a i já jsem si musela na některé věci zvykat. Co je třeba v obou zemích trochu jinak?

21.11.2022 v 17:42 | Karma: 37,83 | Přečteno: 3637x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak vypadaly tréninky bojových umění na univerzitě v Číně

Během prvního roku na Šanghajské sportovní univerzitě jsem studovala čínštinu a reálie, k tomu jsem mohla zdarma na jeden ze sportů, pokud mě tedy trenér přijme.

18.11.2022 v 17:20 | Karma: 22,25 | Přečteno: 543x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Poslední rozloučení s mým čínským mistrem

Mistr málokdy vydržel na jednom místě. Měl mnoho velikých plánů, létal po světě a za jeden den stihl neskutečné množství věcí. Jeho náhlý odchod všechny hodně překvapil a bohužel pro nás znamenal konec jedné velké éry.

15.11.2022 v 17:04 | Karma: 23,55 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Slavné čínské politické duo a cenzura

Číňané, podobně jako my, mají ve zvyku si v obtížných životních situacích pomáhat humorem, často také metaforami. Někteří se vládě vysmívali i na Twitteru a ač anonymně, musí za to pykat.

11.11.2022 v 21:49 | Karma: 21,69 | Přečteno: 626x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Hlavně nezemřít na covid

Čína se snaží uchránit své obyvatelstvo od covidu, jak se dá. Lidé ze zoufalství skáčou z oken, umírají kvůli nedostatku léků, nejsou léčeni včas. I to se teď děje v Číně.

9.11.2022 v 21:39 | Karma: 31,20 | Přečteno: 2379x | Diskuse| Osobní

Kateřina Krumpálová

Kde obyčejní lidé nic neznamenají

Čína má nového císaře, kam svou zemi povede teď nedokáže říct nikdo. Nulová tolerance covidu zemi a její obyvatele hodně změnila. Nebo spíš ukázala jejich pravou tvář.

8.11.2022 v 18:08 | Karma: 26,55 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Na skok na ostrově Yas

Jsme tady z větší části pracovně, a tak si zdejší zábavní parky bohužel neužijeme, i tak jsme aspoň něco málo prozkoumali. Každý den se objeví něco, nad čím kroutíme hlavami.

21.10.2022 v 16:40 | Karma: 18,39 | Přečteno: 537x | Diskuse| Cestování

Kateřina Krumpálová

Náš zápasový týden - jak vypadá fight week v MMA

Blížíme se ke konci zápasového týdne. Teď už nás čeká jen vážení, zápas proběhne v neděli. Jak probíhaly přípravy a jak vypadal poslední týden?

20.10.2022 v 9:27 | Karma: 13,13 | Přečteno: 340x | Diskuse| Sport

Kateřina Krumpálová

Císař Xi Jin Ping

Většina Číňanů očekává, že prezident Xi zůstane u moci i na třetí funkční období. Zvolen bude samozřejmě jednomyslně. Co dál si ale obyčejní lidé myslí?

17.10.2022 v 9:26 | Karma: 23,06 | Přečteno: 725x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik