Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vybrat to správné jméno není jen tak

Pokud jste v Číně na delší dobu, většinou vám po čase někdo vymyslí čínské jméno. Se jmény, jak čínskými tak zahraničními, je to vůbec trochu složité. I zde se odráží, jak odlišné naše kultury jsou. 

Před pár dny jsem procházela kalendář a značila si, která jména by se mi líbila pro naše děti. Manžel se hned připojil s tím, že jméno jeho prvorozeného syna musí vyjadřovat jak inteligenci, tak sílu. Nejvíce by se mu líbilo jméno některého z českých králů. Tak jsem mu jich pár vyjmenovala: Přemysl, Václav, Vratislav, Karel, Rudolf… a opět následovala otázka: Co které jméno znamená? Které vyjadřuje jak statečnost, houževnatost, tak čestnost, chytrost…? Přiznám se, ani u jednoho jsem nevěděla, co které jméno znamená. Přemysl je prostě Přemysl. Až z Wikipedie jsem se později dozvěděla, že by to mělo znamenat “důkladně přemýšlející”. Václav prý znamená “více slavný”. Tady musím uvést, že manžel je Číňan. V Číně si jmenný kalendář nevedou a tento náš zvyk jim přijde celkem zvláštní a omezující. Najít to správné jméno pro dítě je tady velká věda, přihlíží se hned k několika faktorům:

 

  • význam jména, tedy jakou budoucnost si rodiče pro své dítě přejí (úspěšnost v zaměstnání, sílu a zdraví, krásu, blahobyt atd.)
  • grafická podoba znaků (všechny znaky musí působit harmonicky a esteticky)
  • výslovnost znaků (aby se jméno dobře vyslovovalo a znělo harmonicky)

 

Určitě je toho v různých oblastech Číny ještě více. Manžel nese přijmení? Lu, tak se jmenují všichni v tatínkově vesnici, a jméno ?Kai, což v překladu znamená vítězný či triumfální. Často se stává, že rodiče jméno dítěti po nějaké době změní. Už si nepamatuji, jak se můj spolužák jmenoval při narození, ale vzhledem k tomu, že byl jako malý obézní a líný, rodiče mu oficiálně jméno změnili. To nové znělo?? Ya qiáng. Ya znamená Asie, vysvětlil mi, že tuto část jména má podle Asijských sportovních her. Qiáng znamená silný. Poté ho poslali do internátní školy bojových umění, kde výrazně zhubl a zesílil, na sportovní hry se ale nedostal. U čínského jména se vždy jako první uvádí příjmení. S tím mívají české instituce často problémy. Náš čínský instruktor Taijiquan při jedné české univerzitě se jmenoval Fan Gaosheng. Všichni ho přátelsky oslovovali Fan, až později se dozvěděli, že je to jeho příjmení. Nicméně si na to už zvykli, a tak Fan začal své příjmení užívat i jako anglickou verzi svého jména.

 

S podobnou svobodomyslností přistupují Číňané také k výběru anglických jmen. Učila jsem tak například kluky jménem Vlk, Oheň, Hvězda, Opice, Komár, holčičku Jablko, v jedné třídě se mi sešli Jaro, Léto a Podzim. Zimy jsme se nedočkali. Jedna bývalá spolužačka si říkala Juicy (Šťavnatá). Studenti si u nás ve škole anglická jména často mění a navzájem se znají většinou jen podle čínských jmen. Nevím, jak moc se tedy druhé jméno, které používají při komunikaci s cizinci, stává jejich identitou.

 

Stejně tak jako si Číňané dávají cizí jména, cizinci v Číně různými způsoby dostávají jména čínská.  Zahraniční turisté si na trzích nechávají dělat razítka a kupují si kaligrafii se svým čínským jménem.  Je to spíš ale lákadlo na peníze, protože vymyslet čínské jméno tak, aby dávalo smysl, hezky znělo, dobře se psalo a znamenalo něco pozitivního, to není jen tak. Své čínské jméno jsem dostala před odjezdem do Číny od svého učitele. Zní velice podobně jako jméno, kterým mě oslovoval: Káťa -?? Kai jia. Shodou okolností mám ve jméně stejný znak (vítězná) jako můj manžel. Spousta čínských známých tak říká, že jsme byli dohromady svedeni osudem. Jia znamená krásná. Po svatbě jsem si před jméno přidala ještě manželovo příjmení, protože prý jméno bez příjmení je divné. V Číně si žena po svatbě ale příjmení nechává svoje. Na příjmení dětí se rodiče domluví. Někdy se stává, že jedno dítě nese příjmení otce a druhé příjmení matky.

Během studií na sportovní univerzitě v Šanghaji jsem tedy byla Kaijia, a to i na oficiálních dokumentech. Na diplomu mám naštěstí své pasové jméno. Kamarád z Velké Británie mi zkrátil jméno na Kat, že se to lépe vyslovuje a sedí mi to. Takže pro cizince jsem od té doby Kat. Mám tak tři různá jména, tři různé identity. A co se týče našich dětí? Budou mít české pasy s českými jmény (která bude manžel schopný vyslovit) a čínský dědeček jim vymyslí jména čínská.

 

 

Autor: Kateřina Krumpálová | pátek 3.1.2020 6:09 | karma článku: 29,98 | přečteno: 1647x
  • Další články autora

Kateřina Krumpálová

Nápadník z ropné plošiny

Emaily s podivnými odkazy, falešné účty, které vám vysají bankovní kartu při nakupování zboží z bazaru, na to jsem zvyklá. Nečekala jsem ale, že mě podvodník potká i jinde...

27.7.2023 v 15:47 | Karma: 25,42 | Přečteno: 931x | Diskuse| Ona

Kateřina Krumpálová

Mistrovi se "ne" neříká - aneb jak jsem držela půst v čínských horách

S naším Mistrem Xu jsme se nikdy nenudili. Jednou mě naverboval do pětidenního detoxu v čínských horách...

2.7.2023 v 15:32 | Karma: 23,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Jak Číňané vnímají trendy oslavující těla všech velikostí a tvarů?

Západ se snaží oslavovat těla všech velikostí, tvarů, barech...často ne příliš úspěšně. Jak tyto trendy vnímají Číňané?

28.6.2023 v 18:27 | Karma: 19,90 | Přečteno: 633x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Krumpálová

Telefonát s Taiwanem

Už začátkem nového roku, před oficiálním nástupem nového prezidenta do funkce, máme hned o čem mluvit. Co může přinést jeden telefonát s Taiwanem?

1.2.2023 v 16:57 | Karma: 37,44 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Kateřina Krumpálová

Bez filtru ani fotku!

Kruhy pod očima, vrásky, málo vlasů, tloušťka... pro zkrášlovací aplikace není nic problém. Moje čínské kamarádky se bez nejrůznějších filtrů odmítaly fotit a nad následnou úpravou kolikrát strávily i několik hodin.

9.1.2023 v 18:11 | Karma: 21,28 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1517x
V Číně žiji a pracuji již devátým rokem, ale tato země mě nepřestává překvapovat. Postupně se s vámi podělím o zážitky a poznatky ze všedního života, sportu, vzdělávacího systému a ze společnosti.

Seznam rubrik